Privacybeleid

Disclaimer

Er wordt uiterste zorg besteed aan het zo compleet, correct, actueel en toegankelijk mogelijk aanbieden van de informatie op deze site. Wij streven ernaar de site zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk te houden. Suggesties, vragen of opmerkingen over de inhoud van de website kun je per e-mail aan ons kenbaar maken. Ook als je meent dat de site fouten bevat, niet volledig is of anderzijds verbeterd kan worden horen wij dit graag van je. Het auteursrecht op de afbeeldingen van deze website wordt uitdrukkelijk voorbehouden.

Aansprakelijkheid

Aan de informatie op deze website kunnen geen rechten worden ontleend. TALIS 2024 neemt geen verantwoordelijkheid voor en is niet aansprakelijk voor de consequenties/gevolgen van het gebruik van de geboden informatie. TALIS 2024 neemt bovendien geen verantwoordelijkheid voor en is niet aansprakelijk voor andere versies van documenten dan die gepubliceerd zijn op deze site of voor documenten op deze site die afkomstig zijn van derden.

Inhoud

Het overnemen van een gedeelte van de content voor eigen particulier, niet-commercieel gebruik is toegestaan, mits de bron wordt vermeld. Het overnemen van informatie van deze website voor zakelijke of commerciële doeleinden is niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van TALIS 2024. Wij zijn ons ervan bewust dat je vertrouwen stelt in ons. We gaan dan ook zorgvuldig om met je persoonlijke gegevens. Hoe we dat precies doen, lees je op deze pagina.

De door jou achtergelaten of geplaatste informatie op deze website wordt zorgvuldig verwerkt, waarbij je privacy zoveel mogelijk wordt beschermd. De verwerking zal plaatsvinden in overeenstemming met de geldende (privacy)wet- en regelgeving.

Cookies

Wat zijn cookies

Een cookie is een eenvoudig tekstbestandje dat met de pagina’s van deze website wordt meegestuurd. Het wordt door uw browser opgeslagen op de harde schijf van uw computer, tablet of smartphone. Cookies zijn nooit toegankelijk voor andere partijen dan de partij die de cookie heeft geplaatst. Cookies van deze website zijn veilig. Cookies kunnen geen persoonlijke informatie verzamelen maar enkel computers identificeren. Cookies zijn veilig voor uw pc, laptop, telefoon of tablet.

Voor deze website maken wij gebruik van cookies. U kunt hier lezen waarom wij dat doen. We hopen dat u onze cookies accepteert.

Bezoekers van de website blijven anoniem. Ook voor cookies geldt dat ze nooit direct aan individuen zijn te koppelen.

Wij gebruiken cookies voor webstatistieken, namelijk:

  • Analyse cookies: wij gebruiken Google Analytics voor het verzamelen van webstatistieken. De cookies geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken, welke pagina’s het best worden bezocht en waarop gezocht wordt. Op basis daarvan kunnen we onze sites verbeteren. Over deze cookies moeten wij onze bezoekers informeren. We hebben een bewerkersovereenkomst gesloten met Google en het ‘gegevens delen’ met Google hebben we uitgezet. Wij hebben hiertoe de IP-adressen geanonimiseerd waardoor persoonlijke data niet beschikbaar is voor Google. De informatie wordt overgebracht naar en door Google opgeslagen op hun servers.

Cookies worden altijd opgeslagen in uw browser, tenzij u dit niet toestaat. In uw browser kunt u de informatie over alle cookies bekijken en de vervaldatum zien. De meeste cookies verlopen na een bepaalde periode automatisch. Er worden dan geen gegevens van je sitebezoek meer geregistreerd. Dit is ook afhankelijk van je persoonlijke instellingen. U kunt de cookies alleen zelf verwijderen, aangezien deze op uw eigen computer zijn opgeslagen. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser. Let op: de meeste websites werken niet optimaal wanneer u cookies uitschakelt.

Privacy

Verwerking persoonsgegevens

Wij gebruiken je persoonlijke gegevens alleen voor het doel waarvoor je ze hebt achtergelaten. Wij verstrekken je persoonsgegevens niet aan derden. De persoonsgegevens die je aan ons verstrekt, worden slechts voor de volgende doeleinden verwerkt:

  • Contactformulier: je gegevens worden automatisch per e-mail naar ons verstuurd. Je gegevens worden niet opgeslagen. Na afhandeling van je e-mailbericht wordt het e-mailbericht verwijderd.

Alle doeleinden hebben als doel je te informeren en te ondersteunen bij de uitvoering van je professionele activiteiten. De inhoud heeft betrekking op activiteiten en (inter)nationale ontwikkelingen en zijn alleen werkgerelateerd.

Wijzigen persoonsgegevens

Je kunt de gegevens die wij over jou hebben vastgelegd te allen tijde per e-mail info@talis2024.nl) bij ons opvragen en laten aanpassen. Om misbruik te voorkomen kunnen wij je vragen om je adequaat te identificeren. Wanneer het gaat om inzage in persoonsgegevens gekoppeld aan een cookie, dien je een kopie van het cookie in kwestie mee te sturen.

Wijziging privacybeleid

Wij behouden ons het recht voor om de privacy policy te wijzigen binnen het kader van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Veelgestelde vragen

Goed onderwijs start met goed toegeruste leraren. Een ondersteunende leer- en werkomgeving is essentieel om het werk op school goed te kunnen doen. Hoe denken leraren en schoolleiders daar nu echt over? Dat onderzoekt TALIS. De Teaching and Learning International Survey biedt leraren en schoolleiders dé mogelijkheid om zich uit te spreken over onderwerpen die ook in Nederland bovenaan de agenda staan:

  • autonomie en professionele ruimte: de mate waarin leraren invloed hebben op hoe ze lesgeven
  • ervaren werkdruk en oorzaken van werkdruk
  • tevredenheid over het schoolklimaat en de schoolorganisatie
  • deelname aan professioneel leren en ontwikkelbehoeftes
  • begeleiding van startende leraren: inductie, mentoring en ondersteuning

Ook komen actuele onderwerpen aan bod zoals aandacht voor diversiteit in het onderwijs, het gebruik van digitale tools en AI op school en lesgeven over duurzaamheid en klimaatverandering.

TALIS draagt bij aan de ontwikkeling van landelijk onderwijsbeleid en aan het verbeteren van lerarenopleidingen. Uit de vorige ronde van TALIS (2018) bleek bijvoorbeeld dat leraren door de lerarenopleiding beter voorbereid willen worden op differentiëren in de klas en lesgeven aan meertalige groepen. TALIS 2013 en 2018 leverden belangrijke input voor afspraken in het Sectorakkoord VO over de begeleiding van starters en ruimte voor professionele ontwikkeling van leraren. Ook leverde TALIS-resultaten input voor het Werkdrukakkoord en de Lerarenstrategie om het lerarentekort aan te pakken. Meer weten? Lees dan de Kamerbrief met de belangrijkste resultaten.

Voor dit onderzoek selecteert TALIS willekeurig een aantal scholen, leraren en schoolleiders in Nederland. U bent daar één van. Uw school vertegenwoordigt daarmee veel andere scholen in Nederland. Het is daarom belangrijk dat u aan dit onderzoek meedoet: dit zorgt ervoor dat de resultaten representatief zijn voor alle scholen in Nederland.

Is uw school uitgenodigd voor TALIS en wilt u graag deelnemen? Stuur dan een mail naar info@talis2024.nl en geef aan wanneer wij u het beste kunnen bereiken.

Is uw school niet uitgenodigd voor TALIS? Dan kan uw school helaas niet deelnemen. Om een representatief beeld van alle scholen in Nederland te krijgen, zijn er 350 scholen geselecteerd om deel te nemen aan TALIS. Deze scholen zijn samen een goede afspiegeling van alle scholen in Nederland.

U ontvangt van de TALIS-contactpersoon op uw school een brief met inlogcode. Daarmee kunt u inloggen en een online vragenlijst invullen op een moment dat het u goed uitkomt. Als u een vraag niet wilt of kunt beantwoorden, dan is dat geen probleem.

Ja, u ontvangt een vergoeding. Door mee te doen aan het onderzoek helpt u mee om de werk- en leeromgeving van leraren en schoolleiders in Nederland in kaart te brengen. Daar willen we graag iets tegenover stellen. Na het invullen van de vragenlijst ontvangt u een cadeaubon ter waarde van 15 euro. En als minimaal de helft van de geselecteerde leraren op school meedoet, ontvangt uw school een teambudget van 250 euro. Bijvoorbeeld te besteden aan een borrel of een uitje. Ook maken we voor uw school een schoolrapport en bieden we een adviesgesprek aan. Dan kunt u meteen aan de slag met de resultaten van TALIS.

We stellen onder andere vragen over uw (leraren)opleiding, werktevredenheid en werkdruk, het schoolklimaat en inspraak op school, ondersteuning en begeleiding vanuit de school en professionaliseringsmogelijkheden. Ook komen actuele onderwerpen aan bod zoals aandacht voor diversiteit in het onderwijs, het gebruik van digitale tools en AI op school en lesgeven over duurzaamheid en klimaatverandering.

U vindt hier een aantal voorbeeldvragen.

Het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 45 minuten. Het onderzoek loopt tussen februari en april 2024 en iedere leraar en schoolleider bepaalt zelf wanneer hij of zij in deze periode de vragenlijst invult. Invullen kan in één keer, maar ook in delen.

De privacy van leraren en schoolleiders is bij dit onderzoek gewaarborgd en TALIS voldoet aan de AVG-wetgeving. Om ervoor te zorgen dat de afname anoniem is, ontvangen leraren en schoolleiders de inlogcodes voor de vragenlijst via een contactpersoon op school. Namen van leraren en schoolleiders worden zo nooit gedeeld moet het onderzoeksteam. De antwoorden van deelnemers op de vragenlijst worden gepseudonimiseerd met behulp van ID-nummers. Dat houdt in dat onderzoeksgegevens zonder aanvullende informatie niet meer aan een persoon kunnen worden toegeschreven. De resultaten van het onderzoek zijn niet te herleiden naar individuele scholen, leraren of schoolleiders. Meer informatie vindt u in de privacyverklaring van de OESO. Heeft u een vraag over de gegevensverwerking? Neem dan contact op met Marieke Buisman (projectleider TALIS-onderzoek Nederland) via info@talis2024.nl.

Het onderzoek wordt in Nederland uitgevoerd door Kohnstamm Instituut (projectleiding) en RICDE (Universiteit van Amsterdam), I&O Research, Fontys Hogeschool en IVA Onderwijs. Internationaal wordt TALIS gecoördineerd door de OESO (Organisatie voor economische samenwerking en Ontwikkeling). In Nederland wordt TALIS ondersteund door AVS, FNV, CNV, FVOV, Po-Raad, VO-raad, Ministerie van Onderwijs en NRO.

TALIS wordt elke vijf jaar uitgevoerd en Nederland doet voor de vierde keer mee. Aan TALIS2024 nemen vijftig landen deel. We kunnen de Nederlandse resultaten daarom vergelijken met andere landen. Bijvoorbeeld: ervaren leraren en schoolleiders hier meer werkdruk dan in landen om ons heen? Ook kunnen we trends schetsen. Bijvoorbeeld: hoe worden startende leraren begeleid ten opzichte van tien jaar geleden?

Geef zoekwoord in ...